BURSZTYN NIE TYLKO NAD BAŁTYKIEM
Książka jest próbą ukazania rozwoju bursztynnictwa w Polsce środkowej i południowej od historycznie odległych tradycji potwierdzonych wykopaliskami archeologicznymi po dokonania współczesnych bursztynników – zarówno mistrzów rzemiosła, jak i artystów 2. połowy XX i XXI wieku. Prace w niej omawiane i prezentowane pochodzą z ich współczesnych warsztatów lub z zachowanych i udokumentowanych zbiorów muzealnych. W książce znalazły się również sylwetki badaczy i pedagogów wyższych szkół artystycznych oraz twórców wytyczających nowe kierunki rozwoju sztuki bursztynniczej. Książka pod reakcją prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz i Wandy Gontarskiej została wydana w 2012 r. przez Międzynarodowe Centrum Targowe, organizatora targów Złoto Srebro Czas.
TRENDBOOK
Wydawana rokrocznie od 2011 roku publikacja koncentruje się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie, oraz prezentuje autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.
Publikacja pod redakcją prof. Sławomira Fijałkowskiego wydawana przez Biuro Prezydenta Miasta Gdańska przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku i Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu.
BURSZTYN BAŁTYCKI – TRADYCJA I INNOWACJA
Publikacja jest podsumowaniem wystawy „Bursztyn bałtycki – tradycja i innowacja” prezentowanej w latach 2015-2018 podczas Wystawy Światowej EXPO w Mediolanie, w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, na targach Inhorgenta w Monachium, dwukrotnie w Brukseli – w centrum wystawienniczym Tour & Taxis oraz w Parlamencie Europejskim, która dokumentuje wszystkie znaczące dokonania w dziedzinie współczesnego bursztynnictwa: sztuki, rzemiosła i designu, ze szczególnym podkreśleniem jakości. Publikacja będąca monografią Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku została wydana przez Urząd Miejski w Gdańsku w 2018 r.
ARTYŚCI ZŁOTNICY. ROZMOWY O POLSKIEJ BIŻUTERII
Jak podkreśla pomysłodawczyni publikacji Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współwłaścicielka firmy YES, stanowi ona próbę zatrzymania upływającego czasu w pracowniach złotniczych polskich projektantów poprzez opisanie twórców, ich biżuterii oraz okoliczności, w jakich powstała. W rozmach przeprowadzonych przez Agnieszkę Jankowiak z 12 artystami – pionierami biżuterii autorskiej w Polsce o bezspornych osiągnięciach i zasługach dla rozwoju polskiej sztuki złotniczej – przewijają się liczne i różnorodne wątki, od osobistych i rodzinnych po ogólne refleksje o świecie. W ich centrum pozostają jednak zawsze twórcy – z ich motywacjami, dylematami, przemyśleniami dotyczącymi definicji biżuterii, metod jej wytwarzania czy strategii działania. Publikacja wydana w 2019 r. przez Galerię YES.
TRAKTAT O SZTUCE ZŁOTNICZEJ BENVENUTA CELLINIEGO
Choć „Traktat o sztuce złotniczej” Celliniego jest jednym z czołowych dzieł literatury renesansu, pierwszego (!) polskiego tłumaczenia doczekał się dopiero w 2013 r. dzięki Jackowi Rochackiemu – złotnikowi, który nie tylko badał dawne techniki związane z rzemiosłem złotniczym, ale też praktycznie stosował je w swojej pracy. Jego opracowanie zawiera nie tylko przekład samego dzieła opatrzony licznymi komentarzami wyjaśniającymi zawiłości językowe i techniczne, ale też bardzo obszerne omówienie podstawowych prac wykonywanych w warsztacie złotniczym w czasach Celliniego oraz bogaty słownik terminologiczny. Całość uzupełniają liczne XVI-wieczne ilustracje ukazujące wnętrze ówczesnego warsztatu złotniczego, narzędzia oraz mistrzów przy pracy. Wydawca: Beta Design i Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, rok 2013.
SŁOWNIK TERMINÓW UŻYWANYCH W DAWNYCH WARSZTATACH ZŁOTNICZYCH ORAZ WYBRANYCH TERMINÓW POMOCNYCH PRZY ROZUMIENIU SPECYFIKI WARSZTATU
Autor słownika, złotnik i autor wielu publikacji z zakresu teorii, historii i praktyki sztuki złotniczej Jacek A. Rochacki, stanął przed niełatwym zadaniem stworzenia polskiego słownika technik i narzędzi złotniczo-jubilerskich, których nazwy wywodzą się w z j. niemieckiego, francuskiego i włoskiego i które przez lata były spolszczane czy zniekształcane. Dzięki wiedzy, doświadczeniu autora oraz konsultacjom z ekspertami z zagranicy powstał wybór terminów nie tylko warsztatowych, ale i spotykanych i stosowanych w tematyce złotniczej. Słownik został wydany w 2019 r. przez wydawnictwo Beta Design.
RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE I WZORNICTWO W POLSCE
Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce to nazwa wspólna dla cyklu publikacji o zróżnicowanej tematyce stanowiących podsumowanie odbywających się od 2001 r. konferencji organizowanych przez Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki (SHS). Ich najważniejszym celem jest niezmiennie stymulowanie rozwoju badań dotyczących tej właśnie dziedziny rzemiosła artystycznego, edukacja w zakresie dziejów sztuki jubilerskiej i jej relacji ze współczesnością oraz przyczynianie się do upowszechniania wiedzy o zbiorach muzealnych. Każdy z dotychczas wydanych dziewięciu tomów poświęconych biżuterii obejmuje zróżnicowaną tematykę – od średniowiecza do czasów współczesnych.
Biżuteria w Polsce, Toruń 2001
Biżuteria w Polsce. Amulet – znak – klejnot, Toruń 2003
Biżuteria w Polsce. Treści, teksty, przesłania, Toruń 2005
Dawna i nowsza biżuteria w Polsce. Toruń 2008
Koral, perła i inne wątki. Biżuteria w Polsce. Warszawa 2010
O biżuterii w Polsce. Toruń 2012
Elitarna fascynacja czy niedoceniony element obrazu sztuki polskiej. Biżuteria w Polsce. Toruń 2013
Od klejnotów królewskich po biżuterię ubogą. O biżuterii w Polsce.
Biżuteria w Polsce. Konteksty, zbiory, ekspozycje
LENA KOWALEWICZ-WEGNER I ŁÓDZKA SZKOŁA PROJEKTOWANIA BIŻUTERII LATA 1959-1979
Katalog wystawy "Lena" poświęconej twórczości utalentowanej artystki (1924-1989), założycielki Pracowni Drobnych Form (obecnie Katedra Biżuterii) na łódzkiej ASP, w Galerii Miejskiej w Łodzi w 2016 r., na której pokazano prace jej i jej studentów realizujących jej słynny nowatorski jak na tamte czasy program nauczania zakładający m.in. brak podziału na sztukę czystą i użytkową i stawiający na rozwój wyobraźni artystycznej eliminujący podejście rzemieślnicze.
Organizator wystawy: Miejska Galeria Sztuki
Przemijający świat rzemiosła. 500 lat Cechu Złotników, Zegarmistrzów, Optyków, Grawerów i Brązowników m.st. Warszawy
Książka została wydana z okazji 500-lecia działalności Cechu Złotników, Zegarmistrzów, Optyków, Grawerów i Brązowników m. st. Warszawy. Powstanie cechu datuje się na 13 czerwca 1516 roku, kiedy Cech Złotników starej Warszawy otrzymał status. Opracowanie jest próbą przedstawienia zarysów dziejów cechu i rzemiosła od czasów najwcześniejszych do czasów współczesnych.
Część obiektów sfotografowanych i umieszczonych w publikacji można odnaleźć na wystawie stałej w Muzeum Warszawy na Rynku Starego Miasta.
POZOSTAŁE:
BANDKOWSKI A.
Biżuteria artystyczna – kurs wytwarzania, Wrocław 2014
FLOROW A.W
Artystyczna obróbka metali, Warszawa 1989
FRĄCKIEWICZ A., KASPRZAK-MILLER A.
Polska biżuteria artystyczna z lat 1945-1950 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1999
GIERŁOWSKA G.
O dawnych kolekcjach bursztynu i gdańskiej jaszczurce, Gdańsk 2005
Przewodnik po imitacjach bursztynu, Gdańsk 2003
GIERŁOWSKI W.
Bursztyn i gdańscy bursztynnicy, Gdańsk 1999
GÓRECKI A.
Technologia ogólna, Warszawa 2013
GRADOWSKI M.
Technika i technologia w dawnym złotnictwie, Warszawa 1975
Słownik terminologiczny wyrobów złotniczych, Warszawa 1976
Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, Warszawa, 1984
Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenach Polski w obecnych jej granicach, Warszawa 1994
GUNIA P.
Gemmologia praktyczna dla geologów, Wrocław 1996
HEFLIK W., NATKANIEC-NOWAK L.,
Gemmologia czyli nauka o kamieniach szlachetnych i ozdobnych, Kraków 1996
HEFLIK W., NATKANIEC-NOWAK L.
Nauka o kamieniach szlachetnych i ozdobnych, Kraków 1996
HUML I.
Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki, Warszawa 2003
Ars Argenti, Legnica 2014
JEMIELEWSKI J.
Odlewnictwo metali niezależnych, Warszawa 1970
JOPKIEWICZ M., KUBICA J.
Metale szlachetne, Warszawa 1983
KISZAKIEWICZ T.
Przemysł złotniczy - podręcznik dla złotników, jubilerów i brązowników, Lwów 1922
KOSMOWSKA-CERANOWICZ B.
Tajemnice bursztynu, Warszawa 1989
KNOBLOCH M.
Złotnictwo, Warszawa 1977
Polska biżuteria, Wrocław 1980
LEPSZY L.
Przemysł złotniczy w Polsce, Kraków 1933
MAŚLANKIEWICZ K.
Kamienie szlachetne, Warszawa 1982
Kamienie szlachetne, Warszawa 1987
NOWAKOWSKA K.
Srebrne fascynacje. Kolekcja srebra współczesnego ze zbiorów Muzeum Miedzi w Legnicy, Legnica - Chicago 2002
Henryk Grunwald. Mistrz kompozycji w metalu, Legnica 1998
PALLAI S.
Metaloplastyka użytkowa, Warszawa 1990
PASIERB J., SAMEK J.
Skarby Jasnej Góry, Warszawa 1997
ROCHACKI J. A.
Traktat o sztuce złotniczej Benvenuta Celliniego, Kazimierz Dolny 2013
SACHABIŃSKI M.
Kamienie szlachetne i ozdobne Śląska, Wrocław 1997
SAMEK J.
Polskie złotnictwo, Wrocław 1988
Dzieje złotnictwa w Polsce, Warszawa 1993
SĘKOWSKI S.
Galwanotechnika domowa, Warszawa 1987
Efektowna chemia, Warszawa 1988
SIEDLECKA W.
Techniki zdobnicze metali, Wrocław 1964
SOBCZAK T.
Rzeczoznawcy kamieni szlachetnych, Warszawa 2001
SOBCZAK T, SOBCZAK N.,
Opale, Warszawa 1993
Kość słoniowa, korale, Warszawa 1995
Perły, Warszawa 1995
Diamenty jubilerskie, Warszawa 1997
Szmaragdy, Warszawa 1998
Kamienie jubilerskie końca XX w., Warszawa 2000
STREUBEL C.
Grawerstwo, Warszawa 1959
URBANIAK R.
Nazewnictwo kamieni jubilerskich, Warszawa 1998
WERNER J.
Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972
ZASTAWNIAK F.
Złotnictwo i probiernictwo. Podręcznik dla złotników, srebrników, jubilerów, rytowników oraz dla państwowych Urzędów Probierczych, Kraków 1956
PRACE ZBIOROWE:
Style, kierunki, tendencje - Polskie srebro, Ministerstwo Kultury i Sztuki, CBWA Warszawa, BWA Legnica, 1983 – 1987
Znawca kamieni szlachetnych i wyrobów jubilerskich, Warszawa 1984
Poradnik galwanotechnika, Warszawa 1985
Wielka encyklopedia kamieni szlachetnych i ozdobnych , Warszawa 1998
DO POBRANIA:
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu wydawnictwa, artykuły do katalogów (PDF)
Galeria Otwarta - publikacje, katalogi (PDF)
Wydawnictwa Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników (PDF)